Pole pozíció

Pole pozíció

Korea újra a Formula 1-ben!? Örülünk??

2014. december 03. - Safi882

image2.png

Röviden összefoglalva: én nem. A Formula 1-es sajtóban több helyen is olvashattuk, hogy a Motorsport Világtanács fontos kérdésekben dönt ma. Ez lényegében abban nyilvánult meg, hogy eltörölték a duplapontos idényzárót és a jövő évi naptárba bekerült újra Korea.

A duplapontos rendszer eltörlésének örülök, hiszen nem tudok olyan embert mondani, aki támogatta volna. Azt meg főleg nem hiszem, hogy bárki visszasírná. Alighanem arról is oldalakat lehetne írni, hogy kik és hogyan hozhattak meg egy olyan szabályt, melynek utána egy támogatója sem volt. Kicsit ilyen érzésem van a koreai futammal kapcsolatban is.

A történtek pontosításáért: az Autosport szerint nem eldöntött, hogy Yeongam-ról (a korábbi helyszínről) vagy egy szöüli utcai futamról lenne szó. Az én véleményem az, hogy valószínűleg egyikből sem lesz semmi. Szerintem az idő túl kevés arra, hogy fixáljanak egy utcai helyszínt a szezon első felére és abban sem látok túl sok fantáziát, hogy a régi helyszínre újra ellátogasson a mezőny.

A Formula 1 alapvetően európai sorozat volt és szerintem valamilyen szinten még ma is az. Az 1990-es években (is) az volt a trend, hogy a futamok többsége európai, és a maradék néhány európán kívüli futamot akkor rendezik meg, amikor erre Európában az időjárás miatt úgy sem lenne lehetőség. Például 1994-ben az európai szezonrajt előtt volt egy Brazil és egy Japán futam (utóbbi Csendes-óceáni Nagydíj néven futott), majd a szezon végén volt még egy Japán és egy Ausztrál futam és az európai szezon közben még beugrottak Kanadába is. Én nem ezt sírom vissza, bár ennek is megvolt a maga szépsége. 

A sportágnak jót tesz, hogy minél több kontinensre látogat el és időről időre vannak új helyszínek. A probléma sokkal inkább az üres lelátókkal, a sport iránti közönnyel illetve az unalmas futamokkal van. Persze azt nehéz lenne garantálni, hogy minden futam izgalmas legyen, de vannak bizonyos vonalvezetések, melyek szinte kódolják az unalmat. Afelől pedig kétsége ne legyen senkinek, hogy ilyen az európai futamok között is van. Emlékeim szerint Bahreinben és Spanyolországban nem sok érdekes futamot láttunk mostanság, de ide sorolható még az idén debütáló Orosz Nagydíj is, mely csak remélem hogy a Pirelli gumiválasztása miatt volt olyan altató, amilyen. Ha már pályát építenek, akkor építsenek olyat, ami magában hordozza az izgalmakat. Az austini pálya jó példa még ha nem is érhet fel egy Spa-francorchampshoz, de ne legyünk telhetetlenek.

A felsorolásból direkt kihagytam Szingapúrt, Abu Dhabit és Monacot is. Az utcai pályák nálam más kategóriát képviselnek. Egy utcai pályából ritkán lehet olyan pályát kihozni, mely a vonalvezetésével garantálna izgalmas futamokat. Amíg Monaco volt az egyetlen utcai pálya, addig rendkívüli különlegességnek számított. A különlegességét megőrizte, de ma már három ilyen utcai pályánk is van. A csillogás, luxus és a showelemek (pl. a villanyfény) elnyomják a hiányérzetet a helyenként kevésbé izgalmas és fordulatos futamok esetében is. Úgy gondolom, hogy a három egy szép szám, de nincs szükség többre, mert elvesztik a már meglevők is el fogják veszteni a varázsukat. A Formula 1 nem utcai sorozat és még ha azt is szeretnénk csinálni belőle, akkor is lennének sokkal kézenfekvőbb helyszínek, mint Korea.

Félreértés ne essen, nem lenne azzal bajom, ha a Formula 1 Koreába látogatna. A problémám inkább azzal lenne, ha kapnánk még egy utcai helyszínt, ahol már a csillogás sem akkora, a vonalvezetés miatt ugyanúgy lehetetlen előzni és a lelkes közönség sem igazán lenne megtalálható. Mert ugye sokmindent elmondhatunk Koreáról, de Yeongamban éppenséggel sosem voltak tele a lelátók. Ha pedig nem Szöulban, hanem Yeongamban gondolkodunk, akkor elmondható, hogy a vonalvezetés sem hozott érdekes futamokat. A 2010-es káosszal teli futam elsősorban az időjárás műve volt (másodsorban pedig a Vettel alatt elfüstölő Renault motoré). Nem hiszem, hogy erre különösebben szükségünk lenne, amikor jobbnál jobb helyszínek nem férnek már be a naptárba.

Ezzel kapcsolatban felmerült bennem egy olyan ötlet, hogy minden évben lehetne egy vagy két olyan futam, mely arra az évre kap szerződést. Ez lehetőséget biztosítana a Formula 1-nek arra, hogy minél több országba eljuthasson. Emellett pedig az adott pályák fenntarthatóságának is jót tehetne, hiszen talán hosszú távon más sorozatokat is odacsábítana. Persze ez csak egy nagy ötlet, melynek a kivitelezése elég kétséges lenne, de talán megoldaná hogy ne kelljen egy évben végigszenvedni egy maláj, egy bahreini, egy barcelonai (és még sorolhatnám) futamot, hanem elég lenne egy vagy kettő ilyen az utcai pályák mellett. Emellett pedig, ha nem is kerülne vissza, de talán néha beférne egy két tradicionális és izgalmas vonalvezetésű helyszín.

Pánikra persze semmi ok. Aki olyan elvetemült, mint én, az úgyis leül megnézni a Koreai Nagydíjat is, ha tényleg befér a naptárba. Talán pont most lesz izgalmas futam és teltház. Még szerencse, hogy Valenciától megszabadultunk...

A bejegyzés trackback címe:

https://polepozicio.blog.hu/api/trackback/id/tr306955111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása